Mici afaceri private vor putea obține și în în acest an fonduri nerambursabile de la stat de maximum 450.000 de lei, pentru investiții în făbricuțe, potrivit schemei de minimis pentru programul Microindustrializare 2018, publicate vineri în Monitorul Oficial.

Ordinul Ministrului pentru mediul de afaceri nr. 955/2018 pentru aprobarea procedurii de implementare a schemei de minimis Microindustrializare 2018 și schema de minimis s-au publicat în Monitorul oficial nr. 571 bis, partea I, din data de 6 iulie 2018.

Și în acest an firmele vor avea posibilitatea contractării de credite în program pentru a-și asigura fluxul de cheltuieli până la decontarea de către stat. Similar cu ediția de anul trecut, termenul limită pentru semnarea contractelor de credit cu banca parteneră va fi 4 decembrie 2018, iar pentru semnarea contractelor de finanțare cu componentă de credit termenul este de 8 decembrie 2018.

Statul va anunța cu cel puțin 5 zile înainte deschiderea aplicației electronice de înscriere în program, pe site-ul aippimm.ro, termenul estimat de lansare fiind august 2018.

Alocaţia financiară nerambursabilă (AFN) pentru firmele selectate va fi de maximum 450.000 de lei pe beneficiar. Suma va acoperi cel mult  90% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, în limita valorilor maxime prevăzute pentru fiecare cheltuială eligibilă.

Astfel, antreprenorul va trebui să suporte în final o contribuţie proprie de minim 10% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului. De asemenea, taxa pe valoarea adăugată la întreaga valoare a proiectului va fi suportată de beneficiar (cu posibilitate de a o deduce, dacă are cod de TVA).

Beneficiarul selectat  va efectua cheltuielile, iar statul îi decontează ulterior costurile  eligibile, în limita ajutorului nerambursabil obținut în program. Antreprenorii vor putea lua și credite de la bănci partenere în program, cu garanții, iar comisionul către Fondul de Garantare va putea fi decontat din program, dacă va fi prevăzut în planul de afaceri.

Bugetul alocat schemei de minimis pentru anul bugetar 2018 este de 74.359.000 lei. Prin implementarea programului se estimează că vor beneficia de ajutor de minimis aproximativ165 de beneficiari.

Vor putea lua banii de la stat întreprinderi mici și mijlocii din toată țara,  iar în plus în municipiul București și în județul Ilfov vor putea să aplice și microîntreprinderile.

Acestea trebuie să mai îndeplinească o serie de condiții, cumulativ, printre care:

  • au capital social integral privat;
  • asociaţii sau acţionarii care deţin mai multe societăţi nu pot aplica în cadrul prezentului program decât cu o singură societate;
  • au cel puţin 1 an calendaristic de la înfiinţare la data deschiderii aplicaţiei electronice de înscriere a planului de afaceri;
  • nu au datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale, atât pentru sediul social, cât şi pentru toate punctele de lucru;
  • beneficiarii sunt obligaţi pentru o perioadă de minimum 3 ani începând cu anul următor acordării de ajutorului nerambursabil, să menţină investiţia pentru care primesc ajutor în, să păstreze numărul locurilor de muncă existente la data deschiderii aplicaţiei de înscriere și locurile de muncă create prin program.

Domeniile CAEN eligibile

Beneficiarii trebuie să se încadreze în domeniile eligibile, aferente codurilor CAEN din următoarele diviziuni:

  • 10 Industria alimentară
  • 11 Fabricarea băuturilor: eligibil doar codul CAEN 1107 – Producţia de băuturi răcoritoare nealcoolice; producţia de ape minerale şi alte ape îmbuteliate;
  • 13 Fabricarea produselor textile;
  • 14 Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte;
  • 15 Tăbăcirea şi finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj şi marochinărie, harnaşamentelor şi încălţămintei; prepararea şi vopsirea blănurilor;
  • 16 Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemnşi plută, cu excepţia mobilei; fabricarea articolelor din paie şi din alte materiale vegetale împletite;
  • 17 Fabricarea hârtiei şi a produselor din hârtie;
  • 1811 Tipărirea ziarelor;
  • 1812 Alte activitati de tipărire n.c.a.;
  • 20 Fabricarea substanțelor și produselor chimice cu excepția 2011, 2051, 2053, 2059.
  • 21 Fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice;
  • 22 Fabricarea produselor din cauciuc şi mase plastice;
  • 23 Fabricarea altor produse din minerale nemetalice;
  • 24 Industria metalurgică;
  • 25 Industria construcţiilor metalice şi a produselor din metal, exclusiv maşini utilaje şi instalaţii – cu excepţia societăţilor care desfăşoară activităţi pe codurile CAEN aferente grupei 254 Fabricarea armamentului şi muniţiei;
  • 26 Fabricarea calculatoarelor şi a produselor electronice şi optice;
  • 27 Fabricarea echipamentelor electrice;
  • 28 Fabricarea de maşini, utilaje şi echipamente n.c.a.;
  • 29 Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor;
  • 30 Fabricarea altor mijloace de transport cu excepția 3040;
  • 31 Fabricarea de mobilă;
  • 32 Alte activităţi industriale n.c.a.

Sunt excluse de la finanțare domeniile legate de alcool, tutun, jocuri de noroc, armament, muniții, precum și agricultura și pescuitul (nu însă și procesarea, care intră la industrie alimentară etc.).

Cheltuieli eligibile

Obiectul finanţării trebuie să se încadreze în una sau mai multe din urmatoarele categorii de cheltuieli eligibile:

  1. Echipamente tehnologice, inclusiv echipamente IT tehnică de calcul tip PC
  2. Aparate şi instalaţii de măsură, control, reglare, cititoare pentru cod de bare, cântare electronice cu/fără printer pentru etichetare, aparate de marcat electronice fiscale;
  3.  Autoutilitare din categoria N1, N2, N3, cu excepţia vehiculelor de teren simbol G,
  4. Investiţiile în active necorporale referitoare la brevete de invenție, mărci de produse si servicii (francize, etichetare ecologica, licente), software-uri necesare desfăşurării activităţii pentru care se solicită finanţare;
  5. Achiziţionarea de spaţii de lucru, spaţii de producţie;
  6. Achiziţionarea de bunuri prevăzute la subgrupele 3.1 mobilier, 3.2 Aparatură birotică şi 3.3 sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale;
  7. Realizarea unei pagini web pentru prezentarea activităţii solicitantului şi a produselor sau serviciilor promovate (inclusiv cheltuieli înregistrare domeniu, fără hosting;
  8. Achiziţionarea de instalaţii/echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie;
  9. Achiziţionarea de instalaţii de încălzire sau climatizare aferente spaţiului de lucru sau producţie;
  10. Cursuri de dezvoltare a abilităţilor antreprenoriale – pentru asociatul/acționarul societăţii aplicante, curs organizat de către un organism autorizat recunoscut de educaţie antreprenorială în limita a maxim 4.500 lei;
  11. Comisionul de garantare aferent anului acordării garanţiei, datorate instituțiilor financiare care emit garanții pentru credite, în cazul garanţiilor acordate pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării planurilor de afaceri acceptate în cadrul Programului, pentru solicitanţii care utilizează credit pentru implementarea proiectului;
  12. Consultanţă pentru întocmirea documentaţiei în vederea obţinerii finanţării în cadrul prezentului program şi implementarea proiectului (maxim 8000 lei fără TVA). Furnizorii de servicii de consultanţă eligibili în cadrul Programului pot fi numai organizaţii furnizoare de consultanţă care au dreptul legal de a desfășura acest tip de activitate, respectiv au activitatea de consultanță în statut sau sunt întreprinderi care au ca activitate autorizată a fi desfăşurată una dintre activităţile incluse în cod CAEN clasa 70.

Pentru a spera la ajutorul nerambursabil de maximum 450.000 de lei de la stat, antreprenorii trebuie să obțină minimum 50 de punte, din totalul de 100 posibile, în urma evaluării planurilor de afaceri.

Pentru alte informații și clarificări nu ezitați să ne contactați!